GreenFORCE, е проект финансиран од ЕУ Хоризонт 2020, чија цел е да се поттикне извонредност во научните истражувања и иновации за „зелената транзиција на Западен Балкан“ на Co-PLAN (Албанија), ЦЕА (Северна Македонија) и УБ-ГЕФ (Србија), како средство за подобрување на нивниот истражувачки профил, зајакнување на истражувачките и менаџерските капацитети на нивниот персонал и придонесување за конвергенција меѓу истражувачките капацитети на Западен Балкан (ЗБ) и ЕУ.

Оваа цел ке се постигната преку партнерство на пет организации кои тесно ќе соработуваат за продуцирање на територијално знаење преку истражување и преку институционално учење; размена на знаење меѓу партнерските организации преку примена на циклусот за управување со знаење;

 

GreenFORCE PROJECT FACTSHEET

facebook: Greenforce Twinning Project

web page: www.greenforcetwinning.net

 

 

 

 

 

 

Повеќе видете ги проектните извештаи и студии: 

Deliverable D4.1 – Report on Western Balkans Just Green Transition Conceptualisation

——————-

Deliverable D4.2: Regional Mapping Report on Green Transition

Податоци од мапирање во регионот / Open Access on Zenodo

  1. Dataset for Green Transition Policies, Stakeholders and Practices in North Macedonia
  2. Dataset for Green Transition Policies, Stakeholders and Practices in Serbia
  3. Dataset for Green Transition Policies, Stakeholders and Practices in Albania
  4. Dataset for Green Transition Policies, Stakeholders and Practices in Montenegro
  5. Dataset for Green Transition Policies, Stakeholders and Practices in Bosnia and Herzegovina

——————–

Exploring Research Topics on Just Green Transition in the Western Balkans –   Country Cases 

The Western Balkans serves as a dynamic laboratory for innovative, comparative research on the impacts and costs of a just green transition. This collaborative effort aimed to enhance research excellence through cross-country exchanges, participatory approaches, and mapping exercises. We explored and researched specific cases with co-developing conceptual frameworks, mapping regional and local processes with a participatory approach as well as empirical studies on the costs and benefits as impacts of just green transition. Our research cases are:

• Albania: Net-Zero transition for Post-Communist Urban Neighbourhoods
• Serbia: Sustainable Mobility – Transitioning Public Transportation at the Local Level
• North Macedonia: Implications of Energy Sector Transition at the Regional Level
• Montenegro: Waste Management Sector Transformation and Its Impact on JGT
• Bosnia & Herzegovina: Assessing Local Economic and Employment Impacts of JGT

EXPLORE THE CASES HERE >>

————————————-

 

 

Deliverable D4.3 Comparative report on green transition governance challenges

 

 

 

 

—————–

Deliverable D4.5 Research Study Report 1

————–

Пријавете се да го добивате билтенот GreenFORCE Newsletter или видете ги минатите изданија:

NEWSLETTER No. 1| March 2023

NEWSLETTER No. 2| July 2023

NEWSLETTER No. 3| December 2023

NEWSLETTER No. 4| July 2024

NEWSLETTER No. 5| December 2024

—————

Deliverable D1.2 1st Report on RAB meetings minutes and results

Deliverable D2.1 Shared Strategic Research Agenda

Deliverable D3.3 1st Package of Curricula of Teaching Exchange and Secondments Plan/Dossier

Deliverable D3.3 2nd Package of Combined Curricula of Teaching Exchange & Secondments

Deliverable D3.7 Report on the 1st Stand-alone Teaching Event

Deliverable D3.8 Report on the 2nd and 3rd stand-alone teaching events (curricula + research results)

————————

Брифови за политики:

– Праведна зелена транзиција во Западен Балкан: Надминување на „заморот од транзиции“

Во регионот на Западен Балкан (ЗБ) терминот праведна зелена транзиција, најчесто се користи во контекст кој не ја одразува траснформативната природа и обемот кој го предвидува ваквиот процес. Поради тоа и не постои сеопфатен координиран пристап на активности и политики кои се однесуваат на климата и на животната средина, но постојат низа иницијативи и јавни политики коишто се разгледуваат во одредени сектори. Земјите од ЗБ се обврзаа за спроведување на праведна и зелена транзиција, меѓутоа останува предизвикот за тоа како соодветно да се пренесе наративот за „транзиција“ во регион кој веќе бил предмет на не многу успешни транзиции.

Овој краток документ за политики има за цел да придонесе кон разбирањето на практичните импликации на праведната зелена транзиција во ЗБ како и да понуди препораки за тоа како да се постигне подобра имплементација на политики кои ќе имаат поширока општествена поддршка.

Прочитајте го целиот бриф на македонски јазик: ТУКА (ENG here).

————————————-

– „Од-отпад-до енергија“: искористување на потенцијалот од отпадот како алтернативен извор на енергија во земјите од Западен Балкан 

Отпадот во земјите од Западен Балкан (ЗБ) сè уште се смета за нуспроизвод кој не се користи. Огромни количини на комунален отпад се депонираат како на отворени депонии така и во природата и се чека природно да се распадне, неконтролирано се согорува или завршува во водените реципиенти. Сепак комуналниот и индустрискиот отпад се неискористен енергетски потенцијал, а искористувањето на енергетскиот потенцијал на отпадните материјали претставува можност за да се придонесе кон визијата за кружна економија. Доколку ваквите нуспроизводи се унапредат според поставени ЕУ стандарди би можеле да бидат извор на дополнителен приход и да ја снабдуваат индустријата со алтернативно гориво што пак може да придонесе кон остварување на амбициозните планови за намалување на јаглеродните емисии. Исто така, искористувањето на отпадот може да придонесе кон намалувањето на другите штетни последици врз животната средина и врз здравјето на луѓето, а кои произлегуваат од депонирањето и согорувањето на отпадот. Производството на алтернативни горива преку пристапот  „од- отпад-до-енергија“ може да придонесе и за диверзификацијата на енергетскиот микс (особено кај индустриските процеси), како и за намалување на зависноста од конвенционалните фосилни горива и за поттикнување на енергетската безбедност.

Со искористување на потенцијалот „од-отпад-до-енергија“, земјите од ЗБ би можеле да придонесат кон поодржлива и поотпорна иднина, кадешто одговорноста за животната средина и искористување на ресурсите заеднички можат да придонесат кон справувањето со глобалните предизвици. Овој потфат бара заеднички напори на институциите и на индустријата за да се преориентираат од производство во рамки на линеарна кон кружна економија со цел пониска потрошувачка на јаглерод.

Прочитајте го целиот бриф на македонски јазик: ТУКА (ENG here).

————————————-

Градење на патеки за управување со праведна енергетска транзиција: случајот на Северна Македонија – Бриф за политики

Градењето на ефикасни структури на управување, коишто базираат на локалната реалност, се од витално значење за процесот на праведна енергетска транзиција. Суштински предуслов за јавните политики засновани на локални специфики според местото каде тие политики треба да се применат (place-based policy) се идентификување и имплементација на добри практики, кои се креираат во партнерство со локалните засегнати страни и групи, за истите соодветно да можат да одговорат на влијанијата од енергетската транзиција токму во тие места.

Овој краток документ ги разгледува политиките на енергетска транзиција и степенот до кој процесите на управување и вклучување на засегнатите страни можат да обезбедат резултати кои се општествено и просторно праведни. Случајот на Република Северна Македонија (РСМ) се користи како пример во идентификување на предизвиците во управувањето на декарбонизацијата и праведната енергетска транзиција. Иако темата е сложена и не може директно да се примени, сепак искуството на РСМ може да пренесе релевантни лекции и за другите земји во регионот на Западен Балкан (ЗБ), преку споделување на предизвиците во процесот на праведна енергетска транзиција.

Иако расте свесноста за потребата од промена кон поодржлив енергетски пазар, економските и општествените трошоци претставуваат голем предизвик. Во поширок контекст на декарбонизацијата, сепак затворањето на термо електраните кои работат на јаглен, не претставува прашање на тоа дали ќе се затворат и кога, туку клучното прашање е како ќе се спроведе процесот на декарбонизација. РСМ има законодавна и политичка рамка за поттикнување на обновливи извори на енергија и на енергетската ефикасност, но и покрај ваквите заложби, постои простор за унапредување, особено поради: 1) нејасните оперативни структури на управување; 2) недоволните инвестиции; 3) ограничената вклученост на засегнатите страни; 4) празнините во регулаторните рамки; 5) лимитираната општествена прифатеност; и 6) енергетската безбедност. Затоа, идентификувањето и примената на добрите пракси за управување со енергетската транзиција како и активното вклучување на засегнатите страни е од суштинско значење.

Управувањето со процесот на праведна зелена транзиција во РСМ претставува заеднички напор помеѓу повеќето владини субјекти и различните чинители од граѓанското општество и од приватниот сектор. Централната власт ја поставува сеопфатната регулаторна рамка и политики, вклучувајќи ги и целите за нивото на емисии и на механизмите за поттикнување на производството на обновлива енергија и на одржливите практики низ различните сектори. Управувањето на овој процес бара координиран напор и преговори меѓу сите одговорни за практичното спроведување и за следењето на процесот.

Прочитајте го целиот бриф на македонски јазик: ТУКА (ENG here).

————————————-

A Strategic Approach to Macroregional Collaboration in the Western Balkans

The Western Balkan (WB) region stands at a pivotal moment in its journey toward European Union (EU) integration. As policymakers and practitioners explore innovative pathways to accelerate accession, macroregional collaboration emerges as a powerful mechanism to build stronger ties between WB countries and EU member states.

This policy brief outlines a strategic approach to building macro-regional collaboration and provides reflections on the future direction of macro-regional cooperation for the Western Balkan Region.

To read the full policy brief here ENG

————————————-

Shifting Gears:  Advancing Green and Inclusive Mobility in Western Balkan Cities 

Urban mobility in the Western Balkans faces critical challenges like traffic congestion, air pollution, and unequal access. Our policy brief, focusing on Kragujevac, Serbia, highlights practical steps for cities to move toward greener, more inclusive transport systems. Key insights include:
• Over-reliance on outdated diesel buses and car-centric infrastructure;
• Strong public support for electric buses (90% of residents surveyed);
• Policy options like free electric bus lines, parking restrictions, and congestion pricing;
• The importance of institutional reform, better governance, and citizen engagement

To read the full policy brief here ENG